Popis:Z přiloženého odborného znaleckého posudku PhDr. Arno Paříka: "... obrázek s výraznými stylovými znaky Emila Orlika je zajímavý v mnoha ohledech. Nejnápadnější je celková osově symetrická kompozice, která postavě dodává jakýsi skrytý význam...
Emila Orlika na obraze připomínají dosti zřetelně některé výtvarné momenty. Svým charakterem se dílo hlásí do období po Orlikově návratu z první roční cesty do Východní Asie a Japonska 1901/02 a současně do období jeho nejužší spolupráce s Gustavem Klimtem a Vídeňskou secesí (1902-04), jejíž principy se na obraze zřetelně projevují... Především obraz odkazuje na Orlikovu japonskou zkušenost postavou na polštářích sedící ženy..., která odkazuje na Orlikovu zkušenost japonské kultury a stolování žen, kterými byl fascinován a které zachytil v řadě svých kreseb a grafik (Soumrak, 1901)... Dalším příznačným prvkem Orlikova stylu tohoto období je snaha zachytit celý obraz nebo jeho část ve valérech bílé... ...Snaha „malovat v bílé“ patřila k secesním a modernistickým myšlenkám (viz. J.M.Whistler, M. Jiránek, pak Malevič), a u Orlika se projevuje právě v tomto období (Bílá stěna na Čertovce 1901, šaty Marie Gompertz 1902, Nedělení ráno v Brotznu, 1902, Neděle v Brotznu 1903, Stará Vídeň 1903/4, Model 1904). .. Především však jde o privatisimum – nikoli portrét, ale snaha zachytit osobní zkušenost, která se nebude opakovat a která není určena veřejnosti (to může být důvod, proč obraz není podepsán, ačkoli má velmi promyšlenou kompozicí a je malován náročnou technikou na dřevě).