Aukční a komisní prodej, nákup za hotové, expertizy, poradenství, budování sbírek
english
česky

galerie Pictura

galerie pictura
Preisler Jan (1872 - 1918) Tři dívky v lese, (1905-06)
Pořadové číslo: 266
Technika a rozměr:
olej, plátno
37 x 23,5 cm
Značeno:
na rubu: razítko Z pozůstalosti Jana Preislera, výstavní štítek NG v Praze s č.k. 69 a štítek s názvem díla a číslem 4
Současný majitel získal dílo z rodiny autora.
Popis:
vystaveno:
1955, Jan Preisler: Kresby a menší obrazy, Alšova síň Umělecké besedy za spoluúčasti Národní galerie v Praze (31. 5. – 26. 6. 1955, č. k. 17)
1964 Jan Preisler, Národní galerie v Praze, Jízdárna Pražského hradu, č. katalogu 69
2003, Jan Preisler, Obecní dům, (č. k. 156)
2018, Jan Preisler: Nově objevené obrazy, Veletržní palác, Praha (č. k. 3).

Publikováno a reprodukováno v monografiích a katalozích:
Antonín Matějček, Jan Preisler, Melantrich, Praha 1950 (Náčrt ke třem dívkám v lese, 1905, obr. 138)
Jiří Kotalík, Jan Preisler 1872-1918), Národní galerie v Praze, Praha 1964 (č. k. 69)
Petr Wittlich, Lenka Bydžovská, Karel Srp, Jan Preisler, Obecní dům, Praha 2003 (obr. 178, s. 179)
Petr Wittlich, Otto Urban, Jan Preisler, Nově objevené obrazy, Národní galerie v Praze, Praha 2018 (repro s. 26)

Tento olejový obraz J. Preisler později namaloval v několika variantách a rozměrech. V roce 2021 byl jeden z nich vydražen v aukční síni Adolf Loos Apartment and Gallery za 24.000.000,-Kč.

Z přiloženého odborného posudku PhDr. Karla Srpa:
Soubor přípravných obrazů a kreseb, souvisejících se vznikem rozměrného obrazu Tři dívky v lese, představuje jedinečný celek, v němž lze sledovat utváření Preislerovy myšlenky od počátku až po její realizaci. Přední místo v těchto pracích zaujímá prvá olejová studie, ve které již je zachycen celek obrazu, pokud jde o kompozici i barevný rozvrh v nesmírně živém propojení, které bylo poněkud utlumeno ve výsledném rozměrném obraze. Právě tato studie dává nahlédnout do přímého formování motivu, jež si Preisler vytyčil v důmyslném rozvrhu. Pracoval se třemi dívkami, které rozesadil na výrazně se svažujícím terénu na okraji lesa tak, aby mohl celou kompozici začít od spodní diagonály, vytvořené ležícím tělem dívky, kladoucí si ruce na čelo a obracející se tváří k divákovi, s nímž navazuje kontakt. Další dvě, tentokráte sedící dívky umístil pod les k levému hornímu rohu. Vytvořil si tak výrazné, prázdné pole pro svah, na němž mohl předvést své koloristické mistrovství, nicméně při bedlivém pozorování obrazu si nelze nevšimnout temného stínu, jakési beztvaré, ohraničené látky, připomínající vzdáleně mužskou postavu, jež do obrazu vnáší výrazové i významové napětí, jež však mělo konkrétní opodstatnění: šlo o tři temné, černé balvany, do nichž zasáhl autor fialovou. Balvany zastupují důležitý, uzemňující prvek, vnášející do vyobrazení zásadní kontrast, jenž nelze jednoznačně určit a pojmenovat, nanejvýše srovnat s obdobným uplatněním stínu na obrazech a kresbách Františka Kupky a Alfonse Muchy pocházejících přibližně ze stejné doby.
Obraz spadá do vrcholného autorova období, v němž se jeho práce zřetelně láme: Okamžitě osloví svojí jemnou barevností, která je tolik pro Preislera příznačná, kterou naznačují nejrůznější rostliny, stejně jako citlivostí ve volbě barev dívčích šatů, přecházejících od bílé v popředí po růžovou a šedomodrou v pozadí. Bělost šatů vytváří zřetelný kontrast k temnotě kamenů.
Podle Antonína Matějčka byla „bohatá orchestrace tónů v impresivní živé a pestré skladbě vlastním cílem práce.“ Matějček rovněž naznačil ve své preislerovské monografii z roku 1950 význam obrazu z hlediska jeho ročních dob: „V popředí, přeříznuta dolním okrajem rámu, odpočívá v trávě, ležící na znaku, dívka neklidem jara umdlená. Tři velké balvany a klikatá pěšina odměřují ústup půdy do hloubky, kde v diagonálním protikladu jsou umístěny postavy dvou sedících děvčátek. Tato impresionisticky náhodně se tvářící skladba je kus rafinovaného kompozičního umění, jak ve svém rozvrhu, tak ve své barevné výstavbě (A. Matějček, J, Preisler, Praha 1950, s. 72). Prvá olejová studie přesně zachycuje hlavní kompoziční a barevný rozvrh. Upozorňuje na Preislerovo skladebné mistrovství z hlediska vyvážení obou diagonál, nesoucí mimořádnou harmonickou hodnotu, umocněnou esovitou cestou, členící krajinu.
Obraz byl vystaven na významné samostatné výstavě Jana Preislera, která se uskutečnila v roce 1955 v pražské Alšově síni Umělecké besedy za spoluúčasti Národní galerie v Praze (31. 5. – 26. 6. 1955, č. k. 17). Tato výstava Preislerovu práci podstatně rehabilitovala po období socialistického realismu, kdy byla silně stalinisty kritizována. Následně byl obraz zařazen na dosud největší výstavu Preislerovy tvorby, uspořádanou Národní galerií v Jízdárně Pražského hradu (1964, č. k. 69). Byl rovněž zapůjčen na výstavu Jana Preislera v Obecním domě (2003, č. k. 156) a na nedávnou výstavu Jana Preislera, uspořádanou Národní galerií v Praze, která proběhla ve Veletržním paláci pod názvem Nově objevené obrazy v roce 2018 (č. k. 3).
Obraz byl reprodukován v těchto monografiích a katalozích: Antonín Matějček, Jan Preisler, Melantrich, Praha 1950 (Náčrt ke třem dívkám v lese, 1905, obr. 138), Jiří Kotalík, Jan Preisler 1872-1918), Národní galerie v Praze, Praha 1964 (č. k. 69), Petr Wittlich, Lenka Bydžovská, Karel Srp, Jan Preisler, Obecní dům, Praha 2003 (obr. 178, s. 179), Petr Wittlich, Otto Urban, Jan Preisler, Nově objevené obrazy, Národní galerie v Praze, Praha 2018 (repro s. 26).
Máme před sebou výjimečné, strhující dílo, bohaté na smyslové zážitky a plné skrytých obsahů.
Současný majitel obraz získal od paní Malečkové, příbuzné Jana Preislera.
Vyvolávací cena: 2.800.000 Kč
Neplatná výše Vašeho limitu. min. částka 2.800.000 Kč
Potvrzuji svůj zájem účastnit se dražby v zastoupení formou podání limitu pro výše uvedené dílo.
Zadejte Vaše telefonní číslo
Na tomto čísle Vás budou naši operátoři během aukce kontaktovat.
Potvrzuji svůj zájem účastnit se dražby v zastoupení pomocí telefonického spojení pro výše uvedené dílo. V případě, že se nepodaří navázat telefonické spojení se zmocnitelem (dražba po telefonu), souhlasí zmocnitel s tím, že bude dílo pro něho vydraženo za vyvolávací cenu pokud nebude jiný zájemce.
Informace o autorovi:
Malíř a pedagog. Studoval na pražské Uměleckoprůmyslové škole u Františka Ženíška. Po studiích sdílel ateliér s Karlem Špillarem. V roce 1903 se stal externím učitelem kresby aktu na Uměleckoprůmyslové škole v Praze a v letech 1913 – 1918 pak působil jako profesor na Akademii výtvarných umění. Jedním z jeho žáků byl Josef Šíma. V letech 1896 – 1918 byl členem spolku Mánes, (v letech 1908, 1910, 1916 a 1918 byl jeho předsedou)
Tento web používá pouze Nutné cookies, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky.
Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies. Další informace