Popis:číslo soupisu 1100 (17A) Bílá hyacinta, na hrníčku růžový papír, v pozadí kus modré Otavy, str. 103
Nádherné nabízené dílo galerijní kvality je souhrnem Špálovy lásky k předbouřkové krajině Otavy a záliby v prostých motivech květin. Harmonii barev – oblíbené modré, která mu do obrazů vnáší potřebnou svěžest, prostorovost a dynamiku, doplnil kontrastní bílou barvou hyacinty, to vše nečekaně osvěžil u kytic téměř nepoužívanou růžovou. Tato geniální propojení působivých barev doplněné několika tahy zelené a v kombinaci s obvyklou červenou dekou na stole na verandě tvoří rozhodně jeden z nejkrásnějších obrazů Špálovy tvorby druhé poloviny třicátých let. Dílo si vybral u Špály v atelieru majitel uvedený v soupise díla a v jeho rodině bylo donedávna.
Informace o autorovi:Václav Špála studoval školu uměleckého zámečnictví v Hradci Králové, na Uměleckoprůmyslové škole v Praze a poté na Akademii výtvarných umění. Na začátku jeho tvorby se nechal ovlivňovat především zahraničními umělci. Byl to především E. Munch, který Špálu ovlivnil. Vedle zahraničních vzorů však nalezl shodu v uměleckém názoru se svými spolužáky, zakladateli Osmy. Zejména v období 1907 až do počátku desátých let. Později se jejich projev začal rozcházet, a to zejména v barevnosti. Špála se nenechal vychýlit ze svého prožití barvy a světla, tak jako ostatní velcí malíři z jeho generace, kteří pod vlivem Francouzů tlumili zářivé barvy, jak je předtím v expresivním výrazu používali a dávali přednost šedým a hnědým. Ne tak Špála. Následující léta bychom mohli označit za hledání osobitého stylu tvorby, v kresbách tuší si osvojoval umění fauvismu, později dochází k osobitě "špálovské" formě kubismu, tu opouští ve dvacátých letech. Byl člen S.v.u. Mánes, Skupiny výtvarných umělců a Tvrdošíjných, se kterou společně vystavoval. R. 1937 byl v Pittsburghu vyznamenán na mezinárodní výstavě 1. cenou. Špála maloval nejen krajiny, ale i portréty, květiny a různá zátiší s ovocem. Stejně jako za jeho života i dnes není žádná sbírka moderního umění 20. století bez ukázky jeho autentické tvorby kompletní.